mandag den 16. september 2013

gulerods snackbrød (palæo style)



Jeg var igår hjemme hos mine forældre på et bette søndags visit. Jennifer, min fars kæreste viste mig hjemmesiden http://www.madbanditten.dk/, der føres af madbloggeren Jane. Jane kokkerere ud fra LCHF (low carb, high fat), der ligesom palæo, er en bestemt måde at spise på. Anyway, så har hun nogle rigtig gode opskrifter, b.la. introducerede Jennifer mig for, et gulerodsknækbrød, som hun havde lavet ud fra en opskrift som hun havde fundet på madbanditten. Brøddet var vildt lækkert, så jeg skulle selvfølgelig selv hjem og prøve noget tilsvarende af.



Det jeg brugte var:

700 g. gulerødder

4 æg

100 g. solsikkekerner

100 g. sesamfrø

100 g. mandler

100 g. peanuts

1 spsk. salt


Jeg startede med at rive gulerødderne. Så blendede jeg peanuts og mandler (kun en lille smule, så der stadig var lidt struktur tilbage), og så rørte jeg ellers bare alle nødder og kerner sammen med de revede gulerødder, æg og salt. Smurte det ud på to bageplader og bagte dem v. 180 g. i en halv time. Da brødet var bagt, lagde jeg et stykke bagepapir hen over og "flippede" brødet, så jeg lige så stille kunne fjerne det bagepapir som brødet var bagt på.


I alt 24 stk.:



Protein

116 g.

Kulhydrat

146 g.

Fedt

222,4 g.

Indhold i alt

3100 kcal.

pr. stk.:



Protein

4,8 g.

Kulhydrat

5,2 g.

Fedt

9,2 g.

Indhold i alt

129 kcal.



Grunden til at jeg finder denne lille snack interessant er, at lige så vigtigt som det er for os at få kulhydrat (og protein for den sags skyld) lige så vigtigt er det for os, at indtage fedt. Fedt indgår i rigtig mange vigtige processor i kroppen og er b.la. vigtige for optagelsen af de fedtopløselige vitaminer; A, D, E og K. Fedtet her kommer i særdeleshed fra nødderne og kernerne, det er umættede fedtstoffer, som altså er sundt fedt. Desuden har vi mange dejlige kostfibre fra samme kilder samt guleroden. Og ikke mindst en god proteinkilde i ægget. Altså, all in all er det et rigtig godt bud på en meget nærringsrig snack, der vil fungere meget behjælpeligt til den lille sult.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar